25.08.14

Tváříme se zdravě, ale až tak zdraví nejsme

Ahoj,
po včerejší chvilkové debatě s kamarádkou jsem se rozhodla napsat tento článek. Dost často totiž u slečen, které se snaží jíst zdravě, vidím níže uvedené potraviny, o kterých je sice všeobecné mínění, že jsou zdravé, prospěšné,  mohou se konzumovat při hubnutí a pomůžou vám v něm atd. atd., ale bohužel je to s nimi trošku jinak.


Konzumace většiny z těchto potravin vám sice neuškodí, ale ani nijak neprospěje. Konkrétně si to uvedeme u každé z nich.

LIGHT výrobky. Největší zlo. Jste jedním z lidí, kteří věří tomu, že když budou jíst light výrobky místo klasických, zhubnou a jejich tělu to prospěje? Omyl. Všechny light produkty jsou slazené jinými sladidly, mnohdy ještě horšími, než je klasický bílý cukr, nejčastěji aspartamem, což je jed, který se vařením a částečně i v těle mění na silně karcinogenní látku. Nemluvě o tom, že light výrobky mají sice méně tuků, ale o to více sacharidů, takže si nepomůžete ani v tomto, jelikož, jak jsem zde již psala v jiném článku, přebytečné sacharidy se v těle také ukládají ve formě tuků. Takže light výrobkům se vyhýbat jako čert kříži.

Müsli a müsli tyčinky. Hodně lidí, kteří se snaží zhubnout, si kupují na svačiny či snídaně sypané müsli nebo müsli tyčinky, nejlépe ještě s polevou, a mají pocit, že dělají něco pro své zdraví. Akorát že už nevědí, že müsli bývají plné cukru, ztužených tuků (v případě těch s polevou) a éček. Takže se opravdu nejedná o zdravou pochoutku z cereálií a ovoce, ale o oslazenou kalorickou bombu. 

Instantní ovesné kaše. Ovesné kaše teď zažívají boom, ale hodně lenochů a nevařičů (i já jsem mezi ně dříve patřila) si raději koupí kaši v pytlíku, kterou jen zalije horkou vodou a je hotová. Bohužel, instantní kaše mají ve finále celkem malý podíl vloček, zbytek tvoří cukry, ne moc kvalitní sušené ovoce a sušené mléko a hlavně aromata, což je takové záhadné slovíčko, u kterého nikdy nevíte, co se za ním skrývá. Takže kašičku raději domácí. :)

Rýžové chlebíčky. Vyloženě nezdravé sice nejsou, ale mají vysoký glykemický index, takže nezpůsobí zasycení a máte po nich okamžitě zase hlad. Vhodné jsou maximálně na rychlé doplnění energie po tréninku.

Tmavé pečivo. A dostáváme se k snad nejčastější chybě. Už od desítky lidí jsem měla dotaz: "Tmavé pečivo je lepší, než bílé, viď?" A odpověď zní překvapivě "Ne. Možná dokonce ještě horší." Tmavé pečivo je z drtivé většiny totiž také pšeničné a navíc ještě dobarvené karamelem, takže si k bílé mouce akorát přidáte jako "bonus" ještě karamel.
Jaké pečivo tedy kupovat? Žitné či celozrnné. Vždy si ale pořádně zkontrolujte etiketu, jestli se náhodou pod cedulkou "žitný chléb" neskrývá žitno-pšeničný.

Kafe. U kávy jde o to, jak často a jak moc silnou jí pijete (a taky jak kvalitní). Do dvou šálků denně to problém není, třetí už je tak na hraně, čtvrtým šálkem si už ale zahráváte se svým zdravím - srdečními chorobami, nespavostí, krevním tlakem ..Pokud kávu ale pijete s rozumem a v doporučeném množství, v ničem vám neuškodí. Bavíme se ale samozřejmě o kvalitní kávě buď černé nebo s mlékem, ne o oslazených kávách a už vůbec ne o lattéčkách a cappucinech.

Šunky. Když šunku, jedině kvalitní s minimálně 90%ním podílem masa.  Šunky s menším obsahem masa mají potom velký podíl éček a tuků. Také je důležité hlídat si obsah solí, který by neměl překročit 2,5%. 

Pytlíkové čaje. Ty vám sice v ničem neuškodí, ale ani nebudou mít takový účinek, jaké mají, když jsou v sypané formě. Takže třeba od zeleného pytlíkového čaje nemůžete čekat to ono zázračné zrychlení metabolismu, které vám zařídí čaj sypaný. :)

22 komentářů:

  1. Light výrobky, těm se vyhýbám už dýl, protože jsem už to o nich slyšela:) Takže jen výjimečně, když nic jiného není:) A músli to taky vím, proto jsem ho kdysi přestala jíst, jedla jsem ho úplně hodně, snídaně, večeře a to ještě mega porce XD Teď si ho dám jednou za čas:) A jsou ty instantní kaše moc špatné?:O Rýžové chlebíčky mám ráda xD Ale spíš pšeničnožitné xD Ale taky už to o nich vím xD No... s tím tmavým pečivem, to mi taky není novinka, ale stejně si ho dám radši než bílé xD Třeba u tousťáku xD Super článek ale!:)
    Já to myslela tak, že druhý pokoj jakože na intru xD Pokusím se to cvičení tam nějak zmáknout xD Jsem zvědavá no xD

    OdpovědětVymazat
  2. O light vím, proto to vůbec nekupuju. Ovesné kaše si dělám sama, ani mi ty instantní nechutnají. To stejné s müsli, zrovna dneska mám v plánu udělat si granolu, čistě jen z ovesných vloček, ořechů, kokosu a trochou oleje a poprvé vyzkouším jako sladidlo javorový sirup. Žádný umělý hnusy. Ale balíček těch přesladkých müsli si na kolej koupím i tak aneb když všecko dojde a není čas, tak dobře poslouží.
    O rýžových chlebíčcích už jsem taky četla, že nejsou moc ideální na hubnutí. Já si je občas dám, pořád lepší než bílé tukové rohlíky, že. Ale raději se chci naučit jíst knackebroty. Super článek!! Zejména pro slečny, které do sebe sypou light jak nikdy =D

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý článek :) Light výrobky jsem nikdy nejedla, teď sice jím často odtučněný tvaroh, ale v tom není nic špatného :) Dřív jsem se pořád cpala musli tyčinkami, ale po přečtení složení mi došlo, jaké prasárny do sebe cpu :D Kafe naštěstí moc nepiju, ale když už tak to zmíněné ochucené :D Ale tak jednou za měsíc (jestli ne míň) určitě neuškodí :) Jéé pytlíkové čaje, právě jeden popíjím :D Samozřejmě ty sypané jsou mnohem lepší :)
    A na tvůj dotaz - mám mobil Aligator S4700 Duo, se kterým jsem opravdu spokojená :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný článek:-) člověk, který chce zhubnout by měl hlavně cvičit a lépe se stravovat :-)

    OdpovědětVymazat
  5. moc hezký článek, skvěle jsi to obsáhla..rýžové chlebíčky si kupuju a těžkou hlavu z toho nemám, když si člověk správně rozvrhne, kdy si je přes den sní, není problém :) ale jíst je jako každé jídlo, což mnoho lidí dělá, je totální kravina :D

    OdpovědětVymazat
  6. Moc hezké shrnutí. Jediný light výrobek, který úplně zbožňuji, je tvaroh. Jinak kupuju nejradši řecké jogurty nebo alespoň ty s 3 a více procenty tuku.
    Instantní ovesné kaše taky nemám ráda. O víkendu jsme porovnávali složení instantní kaše čokoládové a instantní kaše se sníženým obsahem cukru a lišily se od sebe jen o 2 gramy a bylo jich tam opravdu hodně.

    OdpovědětVymazat
  7. já teď půl roku se snažím jíst zdravě, pokouším se vybírat ty nejlepší věci co to jde, i když někdy zhřeším. o těch light výrobcích, musli tyčinkách, instantních vločkách a tmavém pečivu jsem už slyšela. ostatní jsem nevěděla, díky za info :) já místo kávy piju vita kávu. chutná to přesně jako káva, ale je to mnohem zdravější, bez kofeinu a musím říct, že moje podvědomí si to asi dokáže zařídit tak, že se pak cítím nakopnutá jako po normální kávě :D

    OdpovědětVymazat
  8. Skvěle napsané:))
    A moje hříchy ? Občas müsli a müsli tyčinky- ale to pouze v malém množství nebo v krizi :D
    Ovesná kaše- už nééé :D
    Tmavé pečivo- no, občas :D
    A pytlíčkové čaje- bohužel jsem líná si kupovat sypané (styď se Zoey*!)

    OdpovědětVymazat
  9. ¨Jo, takový způsob špaget je mňam! xD Jo, však jednou za čas a v přiměřeném množství:) Aha, ještě, že nějak ty instantní kaše nejím, ale napadlo mě, že bych to někdy mohla mít na intru, když tam bude nějaký moc blivajz xD Není zač:) Neboj, budou pěkně doma, tam si vezmu max jednu, na chuť xD

    OdpovědětVymazat
  10. Zas tak strašný ne :D Jenom nesnáším injekční stříkačky a jeden díl je, kde jednoho mučej a pod nehet mu narvou nějakou jehlu- další co nesnáším a soucítím s ním :D
    Tak to já naštěstí nikoho nebudím :D ještě se s mámou potkávám, když ona jde do práce :D
    Bohužel ho měla kamarádka vytisknutý, ale bylo to o tom, že mikrovlnka mění DNA strukturu všech věcí. Například tam byl pokus- voda z mikrovlnky vs voda ohřátá na vařiči. Těmito vodami zalévali květiny- samozřejmě květina zalévaná mikrovlnkovou vodou byla "mrtvá". A pak tam bylo, že nějaká sestra ohřála krevní transfuzi v mikrovlnce- no a pacient po ní umřel.
    ___
    tak jedna porce musli za měsíc mě vážně nezabije, ani kdybych hubla :D stejně mi to doma hned sežerou, když to rozdělám :D
    A nemám peníze na sypané čaje- i když tedy do čajovny si na sypaný čajík dojdu ráda :D

    OdpovědětVymazat
  11. Taky míváš super fotky jídel hele! xD Ale děkuji:) Ale tak tam je kuchyňka, ale pravda, lepší to mít u sebe xD Chápu, že je to divné xD Ale děkuji:) Jo, ale občas to s DDD bude těžké, když jdu třeba ke kámoškám nebo tak xD Děkuji za pochvalu jídelníčku:) Jono, mohla bych si najít nějaké "zdravější" varianty těch kaší xD

    OdpovědětVymazat
  12. No senzace, na celém seznamu se nenajde jediná věc kterou bych nekonzumovala minimálně v minulosti (kafe), ale i teď xD tolik tedy k mé zdravé stravě xDDD
    ježiš, ty seš fakt taková závislačka na mých duchaplnostech? neboj, už je sepsána další, dokonce v jakési exclusive formě ;-) ovesky v akci jsou právě ty nezdravé pytlíkové, ale každopádně jsou v Tescu, ale bacha, jen do středy, pak se slevy mění ;-) páni, ty seš taky umělec, papat venku vejce natvrdo xDD na to nemá snad ani mé čištění zubů za chůze xD nejsem závislák, jen mi ta hra padá, proto mi blokují účty a já tudíž tvořím nové xD je to nicméně celosvětový, takže to všechno nebudou jenom moje účty xD jojo, blázni jsme, nic nového xD a na to aby dětinskost byla roztomilá by se tak musela chovat ta pitomá N., ne já xD miluju dvojí metr xD ne že bych nebyla stejná co do věcí které u mě projdou L. a které P. xD ale taky bych jí nejradši zabila xD a dokláska, tedy zatím jen to jedno jsem... uvidíš v deníčku :-)
    Já to samozřejmě dokoukala a dokonce aniž bych byla otrávená a znuděná, jste skvělý ;-) tyhle gesta ti dodávají autetičnosti, jinak bys byla robot, dělá to každej, takže si ze svého řečnění nedělej vrásky :-* ty se po maturitě hodláš ostříhat?! to nedělej, pro takhle dlouhý vlasy bych vraždila!! koho z netu jsi potkala?? ;-)
    Jééé dojemnější než Titanic? pááánni... já u něj nicméně taky nebrečela xD a gratulace k zvládnutí autoškoly, věděla jsem že to dáš :-*

    OdpovědětVymazat
  13. Ta kuchyňka vypadala v klidu, ale pravda, že jsem přímo v ní nebyla xD No právě a navíc, když do tebe mají potřebu něco cpát a ty to ze slušnosti spapáš xD Přímo moje H. a L. xD No, pravda, asi moc variant není xD Asi si budu kupovat Emco xD

    OdpovědětVymazat
  14. jsem docela ráda, že všechny tyhle věci nepatří do mého jídelníčku, přemýšlela jsem tak nějak podobně - light výrobky nejím, müsli tyčinky kupuju bez polev a podobných věcí a hodně výjmečně a müsli si přidávám jen do ovesné kaše, kterou si teda už od začátku dělám sama /jsem ráda, když vím, co v tom je, mám potom lepší pocit :D/. jinak třeba kafe jsem se snažila omezovat, ale to jedno denně si stejně nedokážu odpustit :D
    užitečný článek :)

    OdpovědětVymazat
  15. snad jo no:)
    studuji obor-sociální činnost.... a od pátku mi začíná učení až do konce dubna, jelikož je to můj poslední rok, takže hodně zkoušek,učení, praxe a psaní prací :/a do toho ještě se starání o domácnost,brigáda apod.

    OdpovědětVymazat
  16. Tak tohle si s dovolením někam uložím,abych si to mohla častěji připomínat. :)

    OdpovědětVymazat
  17. Hezky v kastrůlku na plotně :D stejně obědy já mívám teplé, takže s tím nemívám problém :D akorát si přestanu dělat pudinky a kašičky v mikrovlnce.
    To mě je žerou, ale pak mi to zase dokoupěj, takže mi to ani nevadí :D teda pokud mi to nesežerou zrovna, když na to mám chuť :D
    Do čajovny chodím jenom na zelený čajíky :D a občas si dám nějaký ovocný, protože jsou výborný! :*

    OdpovědětVymazat
  18. super článek, většinu věcí z toho jsem věděla, ale není na škodu si to připomenout :)

    PS: byly bychom moc rády, kdyby ses stala prav. čtenářkou našeho blogu, taky píšeme o zdravém živ. stylu, já se stávám prav. čtenářkou tvého blogu :)

    http://gethealthyandfitwithus.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  19. Light výrobky já jím. Sice ne nějak hodně, ale jím je. Asi je začnu trochu omezovat :D Musli si dělám domácí, to kupované si dám tak jednou za měsíc. Ovesné kaše si dělám většinou domácí, ale teď mám doma nějaké od Emca a ty jsou označené značkou Vím, co jím, takže snad až tak špatné nebudou. Akorát jsou na mě trochu moc sladké, takže je nejím zase tak často :D Rýžové chlebíčky nejím vůbec a pečivo jen zřídka kdy. Každý den piju jeden hrnek překapávané kávy, protože mě vždycky tak povzbudí, ale víc ne. Snad na tom nejsem tak špatně, co se té zdravé stravy týče :D

    OdpovědětVymazat
  20. skvělý článek! :)) já si teda musli jednou za čas dám, ale mám udělané domácí a doslazené jsou jen trochou domácího medu :D jinak sypané čaje jsou to nejlepší vůbec, jednoznačně!:))

    OdpovědětVymazat
  21. Tak s tímhle můžu jedině souhlasit, bohužel většinou platí, že čím více mediální reklamy, tím horší jídlo. :D

    OdpovědětVymazat
  22. Já jím musli vždy na dovče, protože nemají ve výběru ovrsné vločky :D
    JANNIEBEL

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář! :)
Na všechny odpovídám zde na blogu.