16.02.15

If it fits your mouth?!

Ahoj ahoj,
článků o IIFYM je sice už asi celkem dost, ale rozhodla jsem se ho taky sepsat nejen proto, že nemám nápady na články

Iifym, neboli if it fits your macros, česky "pokud ti to sedí do maker" je nyní již hojně využívaný způsob stravování založený na tom, že si vypočítáte/necháte vypočítat doporučený denní příjem makroživin a na základě toho se pak stravujete. Je jedno, z čeho daná makra přijmete a v jakou denní dobu. Ale..


Má to spoustu zádrhelů.
1) Vláknina. Pokud se budete celý den cpát čokoládou, sušenkami a želé, vlákninu nedostanete ani na 50% DDD. A jelikož se taky počítá mezi makroživiny, je nutné její příjem také dodržovat. Zdroje vlákniny? Obilniny, pečivo, zelenina, ovoce..
2) Vitamíny a minerály. Sledovat příjem mikroživin se sice moc nedá, ale to neznamená, že si ho nemůžete hlídat alespoň od oka tím, že denně přijmete alespoň minimální doporučené množství zeleniny a ovoce.
3) Správně vypočítaná makra. A to je asi to nejhorší. Na netu je nepřeberné množství kalkulaček, které vám slibují přesné a naprosto bezchybné spočítání vašich DDD. Blbost. Žádná internetová kalkulačka vám makra přesně nespočítá, nejlepší je nechat si je vypočítat od někoho, kdo má na to potřebné vzdělání (nutriční terapeut, nebo aspoň výživový poradce). Jako základ ale samozřejmě makra zjištěná na internetu postačí. Vybírejte ale kalkulačky, které přihlíží k vaší výšce, váze, věku, fyzické aktivitě, cíli a nejlépe i k procentům tuku a svalů v těle, pokud je znáte.
4) Cesta k ZP. Někdo má takový problém, že když si dopřeje malý kousek něčeho nezdravého, už nemůže přestat a přejí se. Pro tento typ lidí tento stravovací způsob samozřejmě není vhodný.
5) Posedlost počítáním. Jelikož je IIFYM založené na opravdu striktním dodržování příjmu živin, může se člověku často stát, že se stane závislý na počítání kalorií a nedokáže si jídlo užít bez toho, aniž by věděl přesně, kolik čeho dané jídlo obsahuje.

Spousta lidí také IIFYM nevěří, protože popírá všechna dosud daná stravovací pravidla, jako např.:
Nejíst večer. A rozhodně ne sladké. Je opravdu jedno, kdy své jídlo přijmete, pokud nepřekročíte DDD. Toto tvrzení je založené spíš na tom, že večer mají lidé tendenci k přejídání a večeře tak nekončí jedním jídlem, ale mnohdy následuje vyrabování celé kuchyně.
Po sladkém se tloustne. Pokud se nedokážete omezit a sníte celý balíček naráz místo toho, abyste si dali jen jednu sušenku na chuť, tak ano.
Počítání kalorií je špatné, vede to k posedlosti až ortorexii. Co se týče počítání kalorií, to zbytečné opravdu je. I když vám třeba sedí doporučený denní příjem kalorií, pokud bude tvořen jen tuky, budete tloustnout. Pokud nebudete mít dostatek sacharidů, budete neustále unavení a vyčerpaní. Atd.. A je důležité si občas dopřát den bez počítání, aby vás to nepohltilo.

Já osobně IIFYM "praktikuji" necelý rok a jsem s ním naprosto spokojená.

Co vy a IIFYM? ;)

25 komentářů:

  1. Jednou za čas si makra ze zvědavosti spočítám, ale jindy to tak odhadnu od oka :) Jak čtu poslední řádek, tak jsi asi zásadně proti paleo, že? :D Jinak já mám zase opačný problém - mám té vlákniny někdy zbytečně moc :D ale to je hned.. kaše, zelenina, ovoce, celozr. pečivo, bum a mám 30 g vlákniny! :D

    :DDD ale dneska jsem svačila pohanku.. a někdy rýži (na sladko) :D ale těstoviny jsou opravdu na svačinu zvláštní :D a sušenky mi chutnají :) na zahnání mlsné ideál:D a jak jsou balené po jednom, člověk nemá chut sníst celou krabičku :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zásadně ne, každý má právo se stravovat, jak chce, a úplně vyloženě špatné to asi není, ale nedokážu si představit, jak může tělo fungovat v podstatě bez polysacharidů :/
      jinak přebytek vlákniny nevadí, pokud z toho nemáš trávící potíže :) a lepší víc než míň :D

      Vymazat
  2. Hezký článek. :) Já IIFYM praktikuji cca od loňského léta a také mi to vyhovuje. :) Pomohlo mi nejíst málo, dostat se z podváhy (i když stále nabírám, chci svaly a ne být něco jako skinny-fat :D), umět si dopřát i sladké nebo něco "nezdravého" (nemám to škatulkování ráda, jakákoliv potravina v rozumném množství nemůže ublížit) a tak. :) Ale postupně mi to začlo přerůstat přes hlavu, byla jsem nervní, když jsem měla o pár gramů něčeho víc, tak o Vánocích jsem nepočítala nic (to je samozřejmost :D), všechno si užila jak se patří a asi měsíc jsem byla bez počítání. Dost mi to prospělo, ale pak jsem začínala mít pocit, že se zase šidím, tak jsem se k počítání vrátila, ale už si to nenechávám přerůst přes hlavu, takže si spíš hlídam, abych měla všeho dostatek a když jdeme na nějakou oslavu apod., nevyšiluju z toho, že nevím, kolik co má sacharidů apod. :D Jeden den se přece nezblázní. :) A hlavně jsem sama se sebou uzavřela jakousi dohodu, že pokud bych začínala zase moc bláznit, na chvíli toho počítání nechám. :D Člověk se k tomu může vrátit kdydoli. :)
    A je pravda, že kalkulačky na internetu jsou dost nepřesné. Např. podle té na iifym.com bych měla mít na 5% bulking asi 2200 kcal a přitom pomaličku nabírám (poslední týden spíš dokonce udržuju) na 2400. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji :)
      mám to přesně jako ty a přijde mi to tak ideální, normálně si to hlídat a občas si dopřát den volna bez počítání, kor na oslavách tak :)
      a s kalkulačkama přesně tak, mám na lehké rýsování 2400 a spočítalo mi to většinou něco okolo 1900 :D

      Vymazat
  3. V poslední době si DDD snažím hlídat podle kalorických tabulek.. ale moc mi to nejde, většinou přesahuji hlavně u tuků... a na intru mi to jde taky víc blbě, když třeba nevím, z čeho přesně to jídlo je... Ale kalorie si snažím hlídat no.. ty sis nechala DDD vypočítat on někoho?:)
    Vanilkovou milku jsem sehnala v Tescu, ale byla limitovaná xD Každopádně jsem ji viděla i v Bille xD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to chápu, ve škole to počítám od oka :)
      a s tuky je to těžké, taky mám s nimi největší problém ..
      jinak já si DDD počítala sama, mám základy výživy z kurzu :)
      jéé to jí musím rychle sehnat, než bude vyprodaná :D

      Vymazat
  4. Já obecně nejsem moc "počítající" typ :D Snažím se stravovat tak nějak zdravě, jíst pravidělně a mít pestrou stravu :) Ale obdivuji lidi, co pravidelně počítají :)
    Jinak díky za komentář na mém blogu, foťák mám normální digitál (žádná zdrcadlovka :D), Canon Exilim 10x zoom :)

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuju :) No zdravý není. :D Mamka tam dává tučný tvaroh a smetanu 33% :D Ale já si to nedokážu odpustit pořád lepší než ten z obchodu. :)
    Pěkný článek zní to době, ale já jakožto člověk se ZP tak bych to nezvládla. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Mám to podobně jako eS* - nějak jsem na to počítání líná a zprotivilo se mi neskutečným způsobem díky anorexii :D Navíc to, co dělám, zatím funguje, takže vlastně ani nemám důvod :) Věřím ale, že pro přehled a kontrolu je to fajn.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. chápu, pokud ti to funguje i bez počítání, proč ne .. mě by to bohužel ale intuitivně moc asi nešlo, kor na začátku, kdy jsem ani nevěděla, co obsahuje S, co B atd. .)

      Vymazat
  7. Zajímavé, nikdy jsem o tomto neslyšela. Jinak blumy kupuji v penny. Mají je v takovém menším sáčku, ale seženeš je i v Lidlu :) koukla jsem že je měli, teda alespoň u nás je mají :D ale asi také jen dočasně na krátkou dobu :D pak zase nebudou.

    OdpovědětVymazat
  8. Upřímně, taky mívám spíš problém s opakem vlákniny, miluju zeleninu a ovoce, takže ji přijímám někdy až moc :D Ale jinak nevím, tento styl se mi líbí i nelíbí. Dobré, můžu si jíst co chci, nemusím si odepírat sladké, knedlíky, nic... Ale v těle se to stejně někde projeví, když ne na postavě, tak třeba na zdraví - přebytek nějakých živin, tuků,... Radši se prostě snažit jíst všeho s mírou a zdravě :) Ale je to každého věc, to stravování, a nikdo nemá právo do toho druhým kecat (samožřejmě pokud už nejde o zdraví)

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. lepší přebytek než nedostatek - tedy u vlákniny :)
      jojo to určitě, ale právě proto je tam jako stopka ta vláknina, vitamíny a omezení maker, přeci jen když si dáš něco nezdravého, nemůžeš toho ani sníst nějaké zdraví ohrožující množství, protože hned překročíš DDD :) ale chápu, jak to myslíš :)

      Vymazat
  9. Tak já tedy počítám no, ale o víkendu ne. Počítám pouze ale kalorie, na makra se nijak nedívu. Tudíž IIFYM nejedu. Možná bych ho i zařadila, ale nejspíš bych se řadila mezi ty se sklony k ZP :/

    OdpovědětVymazat
  10. Já jednu dobu počítala kalorie, ale stala jsem se na tom tak závislá, že jsem to vyškrtla.. Ale tak jednou za měsíc si ty makra ze zvědavosti napočítám, tak nějak jím vyrovnaně TBS, nebudu se proto zatěžovat tímto :D a ještě to ZP, stačí mi současná situace... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jasně no, když to dojde do toho, že se bez toho člověk neobejde, je lepší to utnout :) a když jíš vyrovnaně, vůbec to nevadí :)

      Vymazat
  11. Skvělý článek :) Občas jsem to zkoušela počítat, ale vždycky mě to nějak přejde :D naprosto nikdy netuším jak bych zadávala do kalorických tabulek školní obědy :D Vždyť ani sama netuším co v tom je, natož abych znala jejich hodnoty :D ale každopádně snaha jíst dobře tam je.
    A se sušenkami máš naprostou pravdu ;) Takže jdu píct :*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díkyy :) joo se školními obědy je to vždy od oka bohužel :/

      Vymazat
  12. Dokonalej článek... zjistila jsem že co mám v mobilu kalorický tabulky se tím vlastně řídím taky, aniž bych se k tomuhle stylu přímo počítala xD nevím sice jestli jsou kalorický tabulky spolehlivým zdrojem, ale zas takovej fanatik nejsem, takže mi to postačí xD nicméně mam problém kterej jsi buď nejmenovala nebo jsem moc ospalá abych si ho všimla - když překročím doporučený denní množství a nenapravěj to ani obvyklý aktivity, vzdávám to a prostě vyžeru ledničku, což bych neudělala kdybych počítala jenom kalorie, protože na ty mi to vždycky vychází - nicméně že jejich počítání je víceméně zbytečný s tebou souhlasím, byť jsem tímhle způsobem posledně zhubla a na hodnoty kašlala xD
    --
    Jojo, naše diskuze jsou nekonečný a to je ještě dobře že si nekomentujeme i kapitoly Alexe, protože to bysme se z toho nikdy nevyhrabaly xD
    já když chci čokoládu, chci prostě čokoládu, na to mam míň sebekontroly a víc rozmlsanej jazýček - aneb když už kalorie tak aby to stálo za to (viz. situace s odtučněným mlíkem vs. crosscaffé)
    Přežírací jídelníčky že se nepočítají? A na to jsi zas přišla jak, fitnessko?!
    S nebezpečím... všeho moc škodí a je rozdíl když jdeš na matějskou a hlavou dolů myslíš že chcípneš v následující minutě nebo když se jdeš setkat s člověkem kterej má svým životním stylem stejně daleko do bezpečného jako do papeže xD
    Vy nemáte starbucks?! tak to ze mně ta fitness diva bude doopravdy, pokud mě nebude nic kazit xD těším se xD
    Ano, jela jsem tam pouze proto abych si vyhlídla novou skříň... prostě jsem potřebovala bejt na místě který s nim má něco společnýho - ujetý, já vím xD
    Co by stavárna nebo učňák dělali s biologií?! ano, my měli člověka ;-)
    Neboj, Soňu ti nezabiju, posledně to koneckonců vypadalo tak že Soňa málem zabila mě, což jsem navíc napsala já xD nicméně nadpřirozeno je zakázaný, nezapomeň - stejně jako vraždy xD
    číst kapitolu na videu jsem nedávno radila Adele, která má s natáčení videí větší praxi a nevypadá na nich tak dementně jako já když na sama sebe koukam xD Ale nápad je to hezkej :-)
    Zoeyina nemá žádnou postavu, protože to by vyžadovalo aby za ni i psala což nevímproč odmítá xD A stejně je Soňa zajímavější i než Alex, protože se v ději projevuje (až moc občas) xD
    Máma sama tomu co věštívala už tehdy nevěřila, teď to byla spíš vyložená legrace, ale vycházela... ony horoskopy a všechny tyhle koniny vychází protože si je člověk dosadí na to co zrovna řeší xD
    proč se mě ptáš jestli jsem nebo nejsem adoptovaná si už nepamatuju xDD nicméně pochopitelně nejsem :-)
    a mám takovej pocit že blonďák mě nebude chtít ani kdybych se ucvičila... což nic nemění na tom že o to víc ho budu chtít já...

    OdpovědětVymazat
  13. Moc pěkný a zajímavý článe, neslyšela jsem o tm nikdy, ale zní to zajímavě :)
    Pěkný blog :)

    OdpovědětVymazat
  14. To jsem ráda, že jsem dobře vybrala :) dneska jsem si ho přidala do kaše a chutnala skvěle! :)a příchut mám vanilka
    je to takový chemický, no..:D

    OdpovědětVymazat
  15. Ty se máš, taky bych chtěla na ten kurz xD Uvažuji, že příští rok zkusím posilku:) Jakože pravidelně navštěvovat:)
    Jinak ta káva je domácí:) Na blogu mám i recept:) I na muffiny je recept:) Já ty čokoládky papám, neboj xD

    OdpovědětVymazat
  16. Mě se to líbí a kdybych si nebyla líná počítat makra (a přestala chodit na školní obědy :D) tak bych to klidně vyzkoušela. Když někdy vidím, jak si některé holky s IIFYM jedí, tak o tom fakt vážně uvažuju :D

    http://kuchtimeslaskou.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. se školními obědy to jde taky, jen to není úplně přesné noo :)

      Vymazat
  17. Já si teda IIFYM vzala po svým (resp. sem to asi zkombila ještě s něčím jiným), protože řeším i to kdy si to jídlo vezmu a z čeho je složený. Jakože dopolko sacharidy bez problému, klidně si dopřeju pár bombónů, dvě kostičky čokolády, med, zmrzku, pokud mi to sedí do jídelníčku. Od odpolední sváči sacharidy zmenšuju a večeře max posledních pár gramů dlouhejch sacharidů. Ale pořád tomu říkám IIFYM, protože říkat tomu clean eating, to by se mi asi někdo hodně vysmál :D Já se právě bez sladkostí neobejdu, páč jsem na ně úchyl :D, ale tenhle styl života mi pomáhá to udržet v nějakejch přijatelnejch mezích. Vím, že si můžu dát kousek a další kousek až zítra. Dobrej článek :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář! :)
Na všechny odpovídám zde na blogu.